I Skovbrynets Børnehus er den pædagogiske hverdag og de fysiske rammer bygget op omkring Howard Gardners teori om De Mange Intelligenser.
Gardners tanke er et opgør mod tidligere tiders tanker om, at man kun var ”noget”, hvis man var god til sprog eller matematik (sproglig og matematisk intelligens).
Gardners filosofi er derimod, at alle mennesker rummer flere intelligensformer, og at vi hver især har et eller flere styrkeområder.
For os i Skovbrynet handler det om, at alle er gode til noget, og alle har særlige styrker og ressourcer.
Vi tror på, at man oparbejder et solidt personligt, fundament og styrker selvtillid og selvværd, når man får lov til at udfolde sig – og blive anerkendt for sine særlige forcer (intelligenser).
Man trives og udvikler sig, når man har mulighed for at beskæftige sig med det, man er god til og brænder for.
Denne pædagogiske/psykologiske teori afspejler det overordnede pædagogiske og menneskelige synspunkt, som Skovbrynet er bygget op omkring, og det åbner samtidig op for en spændende og udviklende hverdag, der tilgodeser det enkelte barns kompetencer, interesser og behov.
De 8 indlæringsmåder eller intelligenser vi arbejder med er: